پایان نامه بررسی شناسایی رتبه بندی شعب بر اساس کارایی یا ناکارایی آنها
نوشته شده توسط : admin

۱-۱-      مقدمه

مساله ارزیابی عملکرد واحدها از دیر باز مورد توجه مدیران بوده است. برخورد علمی با این مطلب از اواخر جنگ جهانی دوم شروع و گسترش چشمگیری داشته است. فرماند هان نظامی متفقین واقف شدند که هرگونه تصمیم گیری بدون به کار بردن روشی های علمی مشکل آفرین می باشد. از این رو اولین گروه از دانشمندان برای تصمیم گیری در مورد مسائل جنگی دعوت شدند که می توان گفت اولین پایه گذاران علم تحقیق در عملیات می باشند.

در این مورد به کتاب تحقیق در عملیات در خلال جنگ جهانی دوم نگاه شود .

امروز به پچیدگی مسائل، حجم بسیار اطلاعات، اثرات عوامل خارجی بر عملکرد، رقابت شدید جهانی، محدود بودن واحدها در رابطه با تصمیم گیری های مناسب ( مثلا دولتی بودن) تغییرات ناگهانی خط مشی به علت برخورد انفعالی با مشکلات حاد (مانند تورم، بیکاری و …) از عواملی هستند که بدون برخورد علمی با آنان، راهکار مناسبی در جهت بهره وری بهتر عاید نمی گردد.

از این رو در این فصل با توجه به مشکلات موجود که مختصری از آن ذکر گردید به شرح ذیل به بیان مطلب پرداخته شده است.

در بخش دوم مثال هایی در رابطه با واحدهای تصمیم گیرنده که برای ارزیابی مورد توجه می باشند، آورده شده است. بخش سوم به شرح تابع تولید پرداخته و روش های پارامتری تخمین تابع تولید با ذکر روش رگرسیون و تابع کاب -داگلاس ذکر شده و مشکلات روش پارامتری را در رابطه با تقریب تابع تولید، بیان می نماید. در بخش چهارم مفهوم کارایی، کارایی مطلق و کارایی نسبی آورده خواهد شد و تعمیم آن در تعریف کارای ذکر می شود.

۱-۲-         کارایی

در مسایل تصمیم گیری کارایی یعنی خوب کار کردن، حاصل مقایسه شاخص های درون سازمانی است و در مقابل آن اثر بخشی یعنی خوب کار کردن حاصل مقایسه شاخص های برون سازمانی است. بهره وری تابعی از کارایی و اثر بخشی است و به صورت زیر نمایش داده می شود.

(اثر بخشی، کارایی) = fبهره وری

که ماهیت f نا مشخص است.

کارایی هر واحد حاصل مقایسه شاخص های آن واحد با استاندارد ها می باشد. از آنجایی که استاندارد شاخص ها می تواند از بیرون یا داخل جامعه باشد، کارایی مطلق و کارایی نسبی تعریف می شود. (Sifford & Zhu, 2004)

 

  •  کارایی مطلق

فرض کنیم برای واحد های تصمیم گیرنده خاص استاندارد جهانی برای یک واحد ورودی، خروجی برابر با y* باشد. اگر واحد تصمیم گیرنده با مصرف یک واحد ورودی، ˚y واحد خروجی تولید کند، در این صورت کارایی مطلق به صورت زیر خواهد بود.

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

پیمایش نوشته





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: