پایان نامه با موضوع نقش نرم افزار بندری بر عملکرد بندر
نوشته شده توسط : admin

 ۱-۱-۱-۱     ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای

تعداد ناوگان عمومی باری شناسایی شده در سطح کشور بالغ بر ۳۹۵ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۲ می‌باشد (۲۵۵ هزار دستگاه بارگیر ثابت و ۱۴۱ هزار دستگاه بارگیر غیرثابت) که در سطح کشور به حمل‌ونقل کالا از طریق جاده مشغول می‌باشند؛ اما با توجه به گزارش آمار عملکرد جاده ه ای کشور، در پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۸۸۸۷۸ کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی از مرزهای جاده‌ای ایران تردد کرده‌اند. (سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای, ۱۳۹۲)

متوسط عمر ناوگان باری عمومی جاده‌ای در سطح کشور در حدود ۱۷٫۴ سال تخمین زده شده است که بیشترین فراوانی ناوگان مربوط به طول عمر ۶ تا ۱۰ سال می‌باشد.

                    ۱-۱-۱-۲     ترافیک جاده‌ای

با توجه آمار ترانزیتی و عبور کالا از پایانه‌های مرزی، پرویز خان با ۳۰ درصد فعال‌ترین مرز کشور درزمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. جدول (۲-۴) میزان کالاهای ترانزیت ورودی را بر حسب مرزهای کشور نشان می‌دهد.

جدول ‏۲‑۴: فعال‌ترین مبادی مرزهای کشور (منبع: سالنامه آماری حمل‌ونقل)

ردیف نام مرز میزان (تن) درصد ردیف نام مرز میزان(تن) درصد
۱ پرویزخان ۳۶۴۶۱۰۸ ۲/۳۰ ۷ تمرچین ۳۴۲۵۳۵ ۸/۲
۲ بندرعباس ۳۳۲۱۳۴۴ ۵/۲۷ ۸ جلفا ۲۶۶۱۵۹ ۲/۲
۳ بازرگان ۱۱۷۹۹۱۰ ۸/۹ ۹ بیله سوار ۲۴۳۴۲۱ ۲
۴ باشماق ۱۰۸۰۰۰۷ ۹/۸ ۱۰ بندر انزلی ۱۵۹۶۴۴ ۳/۱
۵ سرخس ۶۰۶۰۴۶ ۵ ۱۱ سایر مرزها ۷۲۵۱۶۰ ۶
۶ لطف آباد ۵۱۴۵۱۷ ۳/۴ جمع کل ۱۲۰۸۴۸۵۱ ۱۰۰

 

پس از مرز پرویز خان، مرزهای بندر عباس، بازرگان، باشماق و سرخس به ترتیب با ۳۰، ۲۸، ۱۰، ۹ و ۵ درصد به‌عنوان فعال‌ترین مرزهای کشور در امر ورود کالاهای ترانزیت به شمار می‌روند. بطوریکه ۸۱ درصد از حجم کل ترانزیت از پنج مرز فوق و تنها ۱۹ درصد از طریق سایر مرزها (مرز لطف آباد، جلفا، بیله سوار، تمرچین و …) صورت می‌گیرد.

آمار ترانزیت کالا از کشور و میزان کالاهای عبوری نشان دهنده نقش و اهمیت کریدور شمال و جنوب در ترانزیت کشور است که با کامل شدن زیر ساخت‌های لازم این نقش به‌مراتب افزایش خواهد یافت. آمارها نشان دهنده نقش کمرنگ و بی‌رونق کریدور شرق به غرب می‌باشد؛ زیرا جریان ترانزیت کالا عمدتاً از مرزهای شمال و جنوبی کشور در حال شکل گیری است. از طرفی دارا بودن زیر ساخت‌های مناسب مبادی ورودی و خروجی کالا در افزایش سهم آن‌ها بسیار مؤثر است. همانطوری که ملاحظه می‌شود، بندر عباس به دلیل دارا بودن امکانات مناسب در تخلیه و بارگیری و دارا بودن بندر مهمی مانند شهید رجایی، بیشترین سهم از ترانزیت کالای کشور را به خود اختصاص داده است. توجه همزمان به مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال – جنوب و شرق-غرب که تکمیل کننده کریدور های بین‌المللی هستند، جایگاه ایران را در این صنعت مستحکم خواهد کرد. وجود کشور ترکیه در مرزهای غربی کشور که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند و همچنین کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و هند که به‌شدت نیازمند ورود کالاها اولیه هستند از پتانسیل موجود در فعال کردن کریدور شرق به غرب محسوب می‌شود.

بندر شهید رجایی برای ظرفیت حداکثر ۲۰ میلیون تن بار طراحی شده است و افزایش این میزان سبب بروز ترافیک جاده‌ای و عملیاتی در داخل محوطه بندر شده است. گلوگاه دیگر، نیاز به راه اندازی یک پارکینگ مخزنی در بندر است تا از تجمع کامیون‌ها در کنار جاده جلوگیری شود. در توسعه جاده‌ای از آنجایی که بندرعباس – سیرجان بسیار مهم بوده و به‌عنوان یک شاهراه حیاتی می‌باشد. لذا تبدیل آن به بزرگراه (در شرایط کنونی به‌صورت جاده دو طرفه می‌باشد) می‌تواند سهم قابل توجهی در افزایش ظرفیت‌های خدمات دهی بندر داشته باشد. عدم توسعه این جاده باعث کندی حرکت و بروز مشکلاتی شده است و در این خصوص مقرر گردید که حدود ۵۰۰ کیلومتر آن بزرگراه شود. در داخل بندر نیز جاده‌ها استاندارد نبوده و تقاطع ریل و جاده بسیار است که باعث بروز حوادث می‌گردد. در این راستا قرار بوده طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک تهیه و تدوین شود که متأسفانه به علت هزینه بالای اجرای آن تحقق نیافته است.

متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 540
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: