سمینار بهینه سازی کنترل توان راکتیو
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

بهینه سازی کنترل توان راکتیو

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

پخش توان راکتیو در سیستم های قدرت به علت وجود جواب های متعدد به عنوان یکی از مسایل کلیدی بهینه سازی مطرح می شود. با تعریف هدف مسأله بهینه سازی به صورت یک مسأله چند منظوره از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی جهت حل این مسأله استفاده می شود. استفاده از بار فازی به عنوان بار واقعی سیستم یکی از این راه کارها می باشد. نتایج به دست آمده از بررسی این روش ها بر روی سیستم 30 باسه IEEE صحت روش ها را نشان می دهد. پس از مشخص شدن متغیرهای کنترلی، اهداف مسأله و منحنی بار، توسط الگوریتم ژنتیک، ترکیبی از متغیرهای کنترلی به دست می آید که اهداف مسأله را تحقق بخشند. مدل بار به صورت فازی در نظر گرفته می شود تا نامعینی های ناشی از تغییرات بار در طول دوره های زمانی تا حدودی برطرف شود. در نهایت سیستمی فازی طراحی می شود که مقادیر متغیرهای کنترلی پیوسته را براساس مقدار بار قرار گرفته بر روی سیستم محاسبه کند.

مقدمه

یکی از مهمترین اهداف سیستم های قدرت انتقال توان از تولید کننده به مصرف کننده می باشد. این انتقال توان اکتیو از تولید کننده به مصرف کننده نیاز به بستری مناسب خواهد داشت که این بستر را پخش صحیح توان راکتیو به وجود می آورد. به همین خاطر پخش توان راکتیو در سیستم های قدرت به عنوان یکی از مسایل کلیدی، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. حل این گونه مسایل به علت وجود جواب های متعدد به عنوان یک مسأله بهینه سازی مطرح می شود. مسأله بهینه سازی کنترل توان راکتیو با توجه به اهمیت اهداف بهینه سازی، به عنوان یکی از مسایل با اهمیت در مهندسی برق و طراحی سیستم های انتقال تبدیل شده است. تعیین مقدار و زمانبندی مقادیر بانک های توان راکتیو و ولتاژ ژنراتور در سیستم های قدرت به منظور نیل به حداقل توان / انرژی تلفاتی و بهبود پروفیل ولتاژ از اهداف بهینه سازی توان راکتیو می باشد. به منظور حل مسأله بهینه سازی روش های متنوعی به کار گرفته شده است که روش های مبتنی بر هوش مصنوعی و روش های مبتنی بر روش های عددی از آن جمله است. روش های مبتنی بر هوش مصنوعی، به علت ساده تر بودن الگوریتم پیاده سازی، کاربرد بالایی در حل این گونه مسائل دارا می باشند.

با تعریف هدف مسأله بهینه سازی به صورت یک مسأله چند منظوره، از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی جهت حل این مسأله استفاده می شود. تئوری فازی، الگوریتم ژنتیک و شبکه های عصبی مصنوعی به منظور حل مسأله بهینه سازی به کار گرفته می شوند. پس از معرفی مختصر این روش ها در فصول اولیه، روش هایی جهت حل مسأله بهینه سازی توان راکتیو ارائه می شود. استفاده از بار فازی به عنوان بار واقعی سیستم یکی از این راهکارها می باشد. نتایج به دست آمده از بررسی این روش ها بر روی سیستم 30 باسه IEEE صحت روش ها را نشان می دهد.

فصل اول

کلیات

یکی از مهمترین اهداف سیستم های قدرت انتقال توان از تولید کننده به مصرف کننده می باشد. در راه انتقال توان از تولید کننده به مصرف کننده مشکلاتی از قبیل افت ولتاژ وجود دارد که به علت وجود امپدانس خطوط در باس های سیستم می باشد. این افت ولتاژ در باس های سیستم به نوبه خود باعث افزایش توان راکتیو در باس مورد بحث می شود. این افزایش توان راکتیو نیز باعث افزایش جریان عبوری از این باس خواهد شد و افزایش جریان با توجه به امپدانس خط افت ولتاژ بیشتری را در باس ایجاد می کند و این مسأله تا جایی ادامه پیدا می کند که سیستم به یک حالت پایدار برسد.

کاملا مشخص است که انتقال توان اکتیو از تولید کننده به مصرف کننده نیاز به بستری مناسب خواهد داشت که این بستر را پخش صحیح توان راکتیو به وجود می آورد. به همین خاطر پخش توان راکتیو در سیستم های قدرت به عنوان یکی از مسایل کلیدی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. به منظور کنترل توان راکتیو در سیستم، بانک های توان راکتیو، که شامل بانک های توان راکتیو پیوسته و گسسته می باشند، و ترانس هایی با نسبت دور متغیر در سیستم قرار داده می شوند. مسأله پخش یا کنترل توان راکتیو در سیستم شامل برنامه ریزی و طراحی مقادیر بانک های توان راکتیو پیوسته و گسسته، تعیین مقدار ولتاژ ژنراتورهای سیستم و تعیین نسبت ترانس های موجود در سیستم جهت نیل به اهدافی است که در سیستم دنبال می شود. این اهداف می تواند شامل بهبود پروفیل ولتاژ، حداقل توان تلفاتی و یا حداقل انرژی تلفاتی باشد. حل این گونه مسایل به علت وجود جواب های متعدد به عنوان یک مسأله بهینه سازی مطرح می شود. به این صورت که بهترین ترکیب بانک های توان راکتیو و نسبت دور ترانس انتخاب شوند که از نظر هزینه بانک توان راکتیو و تلفات حالت بهینه ای را در سیستم به وجود آورد. به منظور حل مسأله بهینه سازی کنترل توان راکتیو روش های متنوعی به کار گرفته شده است. این روش ها، شامل روش های مبتنی بر هوش مصنوعی و روش های مبتنی بر حل عددی می باشد. روش های مبتنی بر هوش مصنوعی، به علت ساده تر بودن الگوریتم پیاده سازی، کاربرد بالایی را در حل این گونه مسائل دارا می باشند.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: