پایان نامه تعیین ظرفیت های استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

تعیین ظرفیت های استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

ظرفیت انتقال خطوط (ATC) یکی از عوامل بسیار مهم در بهره برداری بهینه و مطمئن از سیستم های قدرت می باشد. به طوری که هرچه ظرفیت خطی بیشتر باشد نشانگر بهره برداری اقتصادی از شبکه می باشد. البته ظرفیت انتقال خطوط توسط عواملی مانند (ماکزیمم توان عبوری از خطوط – افت ولتاژ شینه ها – پایداری) محدود می گردد. با پیدایش بازارهای برق (POWER MARKET) و ضرورت تبادل انرژی بین مناطق مختلف، اطلاع از ظرفیت انتقال خطوط اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. امروزه در بازار برق رقابت بر سر تولید و فروش انرژی بیشتر، روند روبه رشدی به خود گرفته است و در شبکه انتقال یکی از نیازهای اصلی شبکه در ازای افزایش تقاضا، افزایش قابلیت انتقال در دسترس شبکه می باشد. در این بین روش های گوناگونی برای محاسبه ظرفیت انتقال خطوط پیشنهاد گردیده است. در این پایان نامه روشهای مختلف محاسبه ATC اعم از روش های عام و خاص معرفی شده و به مقایسه این روش ها پرداخته شده است. همچنین الگوریتم جامع و کاملی جهت محاسبه ATC ارائه شده است. در نهایت با استفاده از این الگوریتم مقدار ATC خطوط شبکه سراسری انتقال ایران محاسبه شده است.

فصل اول

مقدمه

ظرفیت خطوط انتقال یکی از ویژگی های بسیار مهم شبکه های قدرت می باشد. ظرفیت خطوط تعیین کننده میزان توانی است که در شبکه می تواند از مراکز تولید به مراکز مصرف منتقل گردد.

هرچه ظرفیت انتقال خطوط بزرگتر باشد نشانه ظرفیت بالای بارپذیری شبکه خواهد بود.

عواملی که ظرفیت انتقال خط را تعیین می کنند عبارتند از:

1- محدودیت حرارتی هادی های خط

2- محدودیت های ناشی از افت ولتاژ شین ها

3- محدودیت های ناشی از پایداری سیستم

در یک سیستم قدرت با افزایش تدریجی بار و تولید در شبکه، خطوط انتقال نیز پر بار می گردند. اولین عاملی که روند بارگذاری شین ها و در نتیجه ظرفیت انتقال خطوط را تعیین می نماید مسئله افزایش جریان و حرارت ایجاد شده در خطوط می باشد. عامل دیگر افت ولتاژ شین ها می باشد. اما از دیدگاه پایداری، سیستم باید در مقابل بروز اختلالاتی مانند اتصال کوتاه و یا خروج خطوط شبکه مقاوم و پایدار باشد. بدیهی است با افزایش بارگذاری شبکه و پربار شدن خطوط، درجه آسیب پذیری شبکه افزایش می یابد. بنابراین چنانچه پایداری شبکه از دیدگاه چند اختلال خاص (تعریف شده) مورد توجه باشد، می باید در روند افزایش بارگذاری شبکه پایداری سیستم را نسبت به هریک از آن اختلالات ارزیابی نمائیم.

اولین سطح از بارگذاری که باعث می شود سیستم در مقابل حتی یکی از اختلالات تعریف شده ناپایدار گردد به عنوان سطح بارگذاری مطمئن و توان انتقالی در خطوط نیز به عنوان ظرفیت مجاز خطوط از نظر پایداری خواهد بود.

در نهایت از بین ظرفیت خطوط از دیدگاه حرارتی، افت ولتاژ و پایداری مقداری که کمترین باشد به عنوان ظرفیت نهائی و مجاز خط تعریف می گردد.

امروزه در بازار برق رقابت بر سر تولید و فروش انرژی بیشتر، روند روبه رشدی به خود گرفته است و در شبکه انتقال یکی از نیازهای اصلی شبکه در ازای افزایش تقاضا، افزایش قابلیت انتقال در دسترس شبکه می باشد. در این بین روش های گوناگونی برای افزایش ظرفیت انتقال خطوط پیشنهاد گردیده است. در این تحقیق هدف بررسی و مطالعه روش های محاسبه و بهبود ظرفیت انتقال خطوط در شبکه های قدرت می باشد.

در فصل دوم مفاهیم اولیه و تعاریف مرتبط با قابلیت انتقال توان شرح داده شده است.

در فصل سوم عوامل موثر در قابلیت انتقال توان معرفی شده و خصوصیات هر روش آورده شده است.

در فصل چهارم روش های محاسبات قابلیت انتقال توان معرفی شده است.

در فصل پنجم الگوریتم پیشنهاد شده برای محاسبه ATC معرف شده است.

در فصل ششم الگوریتم پیشنهاد شده برای محاسبه ATC خطوط انتقال شبکه سراسری به کار گرفته شده است و در پایان در فصل هفتم به نتیجه گیری مطالب پرداخته شده است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: