پایان نامه مکان یابی بهینه کنترل کننده های یکپارچه توان جهت افزایش بارپذیری خطوط و بهبود پروفیل ولتا
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق- قدرت
عنوان :
مکان یابی بهینه کنترل کننده های یکپارچه توان جهت افزایش بارپذیری خطوط و بهبود پروفیل ولتاژ توسط الگوریتم هوشمند جدید

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

این پروژه الگوریتمی تحت عنوان الگوریتم قورباغه بهبود یافته را جهت یافتن تعداد و محل بهینه کنترل کننده های یکپارچه توان (UPFC) در سیستم های قدرت ارائه می دهد . کنترل کننده های یکپارچه توان به جهت آنکه می توانند توان اکتیو ، راکتیو خط و ولتاژ شین ها را همزمان کنترل کنند ، از اهمیت خاصی برخوردار هستند و انعطاف پذیری بالایی در شبکه دارند . در این مقاله از مدل مجزای کنترل کننده یکپارچه توان جهت حداکثر کردن ظرفیت با رگذاری خطوط انتقال استفاده می شود . در ضمن محدودیت ظرفیت خطوط انتقال و سطح ولتاژ معین به عنوان قیود در نظر گرفته می شوند . جایابی بهینه UPFC توسط الگوریتم قورباغه بهبود یافته ، منجر به پروفیل ولتاژی صاف و افزایش ظرفیت و پایداری خطوط انتقال توان می گردد . در انتها نیز به شبیه سازی و بررسی نتایج حاصل از آن خواهیم پرداخت . به همین منظور در این شبیه سازی ، یک سیستم قدرت 118 و 14 شینه مطابق استاندارد IEEE مورد آزمایش قرار می گیرد و اثر جایابی صحیح و بهینه UPFC  در آن مشاهده می شود . نتایج نشان خواهد داد که عملکرد حالت ماندگار سیستم با توجه به جایابی بهینه و پارامترهای مناسب کنترل کننده یکپارچه توان توسط روش مذکور در مقاله، به طور موثری بهبود می یابد.

مقدمه:

در سال های اخیر عملکرد ماندگار سیستم های قدرت و برنامه ریزی و بهره برداری مطلوب آن به یکی از دغدغه های اساسی تبدیل گشته است . هر آنقدر که سیستم های قدرت گسترده و پیچیده تر می شوند و بارگذاری آن ها سنگین تر می گردد ، عملکرد آن ها نیز به مراتب می تواند در معرض ناپایداری بیشتر قرار گیرد مانند اضافه بار های حرارتی بیش از حد ، فروپاشی ولتاژ و نوسانات فرکانسی و . . . . برای عملکرد مطمئن در سیستم های قدرت ، نگه داشتن سطح اطمینان در حدی مجاز ضروری می باشد. به همین منظور کنترل پذیری سیستم های قدرت جهت استفاده کامل از ظرفیت موجود در سیستم ضروری خواهد بود . توسعه تکنولوژی ساخت نیمه هادی های قدرت جدید و به دنبال آن توسعه ادوات FACTs، شرایط مناسبی برای کنترل توان و افزایش بارگذاری در شبکه های انتقال موجود را فراهم آورده است . کنترل کننده های یکپارچه توان (UPFC) یکی از اعضای خانواده ادوات FACTs می باشند که توانایی کنترل همزمان و یا مجزای توان اکتیو و راکتیو را دارند. همچنین قابلیت کنترل پخش بار را نیز خواهند داشت. مقالاتی چند در رابطه با مکان یابی بهینه UPFC با اهداف گوناگون و روش های مختلف منتشر شده است. در برخی مراجع روش ضرایب لاگرانژ اصلاح شده برای تعیین مکان بهینه UPFC اعمال شده است. در برخی دیگراز مراجع ، از روش الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی 3 تا از پارامترهای ادوات FACTs از جمله SVC و  TCVR ، TCPST ، TCSC استفاده شده است . این سه پارامتر شامل محل نصب ادوات FACTs، نوع و مقادیر نامی آن ها است . اما در این مقالات راجع به کنترل کننده های یکپارچه توان (UPFC) صحبتی به میان نیامده است . هدف اصلی این مقاله ، ارائه روشی مناسب برای یافتن و انتخاب محل بهینه UPFC ها در سیستم های قدرت است به گونه ای که ظرفیت بارگذاری خطوط انتقال شبکه به حداکثر برسد و در ضمن ، تمام قیود سیستم از جمله محدودیت سطح ولتاژ و ظرفیت خطوط انتقال، همزمان در نظر گرفته شده و ارضاء گردند . مسئله جایابی بهینه تعدادی از ادوات FACTs به یک مسئله بهینه سازی مبدل می شود که در این مقاله توسط الگوریتم قورباغه بهبود یافته (MSFLA) حل خواهد شد که این الگوریتم توانایی بسیار بالایی در یافتن بهینه ترین جواب دارد. در ادامه ، نتایج اصلی آزمایش بر شد که این الگوریتم توانایی بسیار بالایی در یافتن بهینه ترین جواب دارد. در ادامه ، نتایج اصلی آزمایش بر روی سیستم 118 و 14 شینه IEEE توسط روش پیشنهادی مذکور ، نشان داده خواهد شد و تأثیر این روش به وضوح مشخص می گردد.

فصل اول

کلیات

مقدمه

صنعت برق در دنیا به سرعت در حال تغییر و تحول است که عواملی چون بازار، کمبود منابع طبیعی و تقاضای رو به افزایش الکتریسیته موارد مهمی در ایجاد این تغییرات و تحولات سریع و پیش بینی نشده هستند. با وجود این درخواست روبه رشد ، خیلی از برنامه های توسعه توسط فشارهای ناشی از گروههای حامی مسائل زیست محیطی در رابطه با عدم اعطاء مجوز ساخت خطوط انتقال جدید و نیروگاهها محدود شده اند. بنابراین جهت حداکثر کردن ظرفیت انتقال خطوط موجود به همراه بالا بردن پایداری و قابلیت اطمینان سیستم های قدرت استفاده از ادوات الکترونیک قدرت اجتناب ناپذیر است و بطورکلی استفاده از تجهیزات و تکنیکهای جدید الکترونیک قدرت می تواند جانشین خوبی برای راه حلهای سوم باشند. در گذشته این تکنیکها معمولا بر پایه ی تکنولوژی های الکترومکانیکی بوده و دارای پاسخ زمانی بالا و هزینه نگهداری زیاد می باشند.یک سیستم قدرت می تواند به صورت مجموعه ای از منابع تولید کننده و بازارهای مصرفی که از طریق شبکه ی خطوط انتقال ، ترانسفورماتورها و تجهیزات حفاظتی موردنیاز باهم ارتباط دارند در نظر گرفته شود. ساختار سیستم قدرت تابعی از وضعیت اقتصادی موجود، تصمیمات سیاسی، مهندسی و زیست محیطی می باشدو به همین دلیل ساختار آن همیشه در حال تغییراست. سیستم های قدرت بر اساس ساختارشان به طورکلی به دو سیستم شعاعی و حلقوی تقسیم می شوند. سیستم های حلقوی را در مناطقی با تراکم بالای جمعیت که امکان ساخت پست قدرت نزدیک به مراکز تقاضای بار وجود دارد می توان پیدا کرد ، در حالیکه سیستم های شعاعی در مناطقی که مقدار زیادی از توان مجبور است مسیر طولانی را از پست قدرت به مراکز بار طی کند مشاهده می شوند. پخش توان در کل شبکه مستقل از ساختار سیستم قدرت و تابعی از امپدانس خط انتقال می باشد. خط انتقال با امپدانس پایین توانایی پخش توان بیشتری نسبت به خط انتقال با امپدانس بالا دارد. اما این نتیجه همیشه درست نیست زیرا مسائل عملی زیادی وجود دارند که باید آنهارا در نظر گرفت. کار اپراتور سیستم کمک به سیستم و تلاش برای توزیع مجدد پخش توان تا رسیدن به هدف مورد نظر می باشد. نمونه هایی از مشکلات عملی که پخش توانهای اکتیو و راکتیو کنترل نشده ممکن است بوجود آید بیاورند عبارتند از: کاهش پایداری سیستم، ایجاد حلقه های پخش توان ، تلفات بالای انتقال ، تجاوز از حد ولتاژ موردنظر و عدم بهره برداری از ظرفیت کامل خطوط انتقال به علت محدودیت دمایی و فرمان قطع پشت سرهم رله ها . این قبیل مشکلات معمولا بوسیله ساخت نیروگاهها و خطوط انتقال جدید حل می شوند، اما این راه حل دارای هزینه اجرایی بالا ، زمان بر و در تضاد با گروههای حامی محیط زیست می باشد، راه حل جدیدی که برای حل این قبیل مشکلات می توان در نظر گرفت مربوط به استفاده از جدیدترین روشها و تجهیزات الکترونیک قدرت تحت عنوان FACTS می باشد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: