سمینار بررسی روش های تشخیص هویت با استفاده از تصاویر عنبیه
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار کارشناسی ارشد

مهندسی برق – گرایش الکترونیک

عنوان:

بررسی روش های تشخیص هویت با استفاده از تصاویر عنبیه

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در این سمینار سعی بر آن است تا مروری بر روش ها و الگوریتم هایی که تا کنون در زمینه بیومتری و تشخیص هویت با استفاده از اسکن چشم و تصاویر عنبیه صورت میگیرد، داشته باشیم. همچنین مقایس های بین الگوریتم های مختلف معرفی شده از نقطه نظرهای متفاوت داریم.

مقدمه:

امروزه با گسترش جوامع بشری، امنیت و حفاظت در همه زمینه ها بیش از پیش احساس میشود. در سالهای اخیر مطالعات و تحقیقات زیادی بر روی روش های مطمئن و امن تایید هویت و تشخیص هویت صورت گرفته است که از این جمله پارامترهای حیاتی و روشهای بیومتری به دلیل ماهیت یکتایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از جمله این پارامترها میتوان به تشخیص هویت با استفاده از تصاویر صورت، شکل گوش، حرکات لب، طرز راه رفتن و حتی بوی بدن اشاره کرد که در این بین تشخیص هویت با استفاده از تصاویر عنبیه از لحاظ سرعت تشخیص و دقت اهمیت بیشتری دارد. مطالعات محققان نشان می دهد که الگوهای عنبیه هر فرد تنها مختص به آن فرد بوده و حتی الگوهای دو چشم یک فرد و دوقلوها نیز متفاوت از یکدیگر است. از این رو با توجه به موارد مطرح شده و اینکه الگوهای عنبیه یک فرد در طول عمر تغییری نخواهد کرد (البته در صورتی که چشم فرد دچار صدمات فیزیکی و بیماری آب مروارید و… نگردد) میتوان از این روش به عنوان یکی از روشهای بیومتری در تشخیص هویت استفاده کرد.

فصل اول

فیزیولوژی عنبیه

1-1) بیومتریک چیست

واژه بیومتریک به طیف وسیعی از فناوری هایی اتلاق میشود که هویت افراد را به کمک اندازه گیری و تحلیل خصوصیات انسانی شناسایی میکنند. در یک تعریف عمومی بیومتریک را علم و فناوری اندازهگیری و تحلیل آماری دادههای بیولوژیکی معرفی کرده اند. اما تعریف دقیقتر و فنی آن که امروزه رایج شده به شرح زیر است:

هر خصوصیت فیزیولوژیکی یا ویژگی رفتاری منحصربفرد و متمایز کننده، مقاوم و قابل سنجش که بتواند جهت تعیین یا تأیید خودکار هویت افراد بکار رود بیومتریک نام دارد. در این تعریف ویژگی هایی ذکر شده است که جهت شفافیت بیشتر توضیحی اجمالی ارائه میشود.

“متمایز کنندگی” قدرت تفکیک یک شخص در میان مجموع های از افراد با استفاده از یک مشخصه میباشد. هرچه درجه ی تمایز یک مشخصه بالاتر باشد، افراد بیشتری با آن مشخصه شناسایی میشوند. درجه ی تمایز کمتر به معنی تکرار آن خصیصه در تعداد بیشتری از افراد می باشد. عنبیه و شبکیه دارای درجه ی تمایز بالاتری نسبت به هندسه ی دست یا انگشت است.

“مقاوم بودن” مربوط به پایداری ویژگی یا خصوصیت مورد نظر در طول زمان می باشد. تغییر در این ویژگی میتواند به علت کهولت، جراحت، بیماری، استفادهی مداوم حین کار یا تغییرات شیمیایی باشد. مشخصات بیومتریکهای کاملاً ستبر، در گذر زمان تغییر نمیکند در حالیکه بیومتریکهای کمتر ستبر دچار تغییر میشوند. برای مثال الگوی عنبیه که در طول زندگی یک شخص به ندرت تغییر میکند ستبرتر از صدای شخص میباشد.

“قابل سنجش بودن” یعنی خصوصیات یا ویژگیها بهراحتی قابل ارائه به یک حسگر باشد تا بتوان آن را در قالب دیجیتالی اندازه گیری نمود. این قابلیت، امکان مقایسه ی داده ها را در آینده و در  یک فرایند خودکار میسر میسازد.

منظور از “خودکار بودن” قابلیت تشخیص سریع و بدون نیاز به دخالت تشخیص انسانی (برای مثال قدرت تشخیص بصری چهره ها یا اثرانگشت) میباشد. بنابراین در حال حاضر که تکنیک تشخیص هویت با استفاده از DNA افراد تنها در محیط آزمایشگاهی و به کمک دانش متخصصان میسر میباشد، DNA یک بیومتریک بشمار نمی آید.

لازم به ذکر است این لغت در اوایل قرن بیستم به حوزه متفاوتی (که امروزه عموماً tBiosatistics نامیده میشود) تعلق داشت، که توسعه روش های آماری و ریاضیاتی قابل استفاده در تحلیل داده های مربوط به مسایل علوم بیولوژیک را در بر میگرفت.

فناوری های بیومتریکی، فنون شناسایی بر اساس اندازه گیری و تحلیل خصوصیات فیزیولوژیکی یا رفتاری را شامل میشود. در IT هم، فناوری بیومتریک معمولاً به فناوری هایی اتلاق میگردد که خصوصیات فیزیولوژیک انسانی از قبیل اثرانگشت، الگوی شبکیه، الگوی عنبیه، صوت، چهره و هندسهی دست را بخصوص برای شناسایی افراد مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد. نحوه امضا کردن، الگوی راه رفتن، صوت نگاری و موفق ترین آنها، شناسایی انسان از طریق تشخیص الگوی تایپ کردن، مثالهایی برای بیومتریک ها میباشند.

بیومتریک ها از لحاظ تئوریک شناسه های بیولوژیکی بسیار مؤثری هستند. زیرا تصور بر این است که خصوصیات اندازه گیری شده منحصربفرد میباشند.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: