پایان نامه کاربرد فیلترهای SAW در مخابرات موبایل و ماهواره
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

”M.Sc“ پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – مخابرات (گرایش میدان و امواج)

عنوان:

کاربرد فیلترهای SAW در مخابرات موبایل و ماهواره

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

خلاصه

موج SAW یک موج سطحی صوتی می باشد که در طول سطح یک ماده منتشر می شود. به طور معمول موادی که در ساخت این زیر لایه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از کوارتز، لیتیم نیوبیت و لیتیم تانتالیت، که با ایجاد برش های متفاوت خصوصیات متفاوتی دارند. این مواد دارای خاصیت فیزوالکتریک می باشند، یعنی با اعمال میدان الکتریکی به سطح نیروهایی ایجاد می شوند که به شکل امواج SAW در طول سطح حرکت می کنند. دستگاه هایی که از این خاصیت استفاده می کنند عبارتند از خطوط تأخیر، رزوناتورها، فیلترها و… .

سیستم های ارتباطی بی سیم یکی از زمینه های ارتباطات می باشد که با سرعت زیادی در حال توسعه و افزایش است. تلفن های سلولی و بی سیم هم اکنون در زندگی امروزه پایه گذاری شده اند. سیستم های تکمیلی دیگری همانند سیستم های ارتباطی شخصی با دسترسی جهانی و شبکه های دیتای بی سیم قسمتی از ارتباطات آینده را تشکیل خواهند داد. توسعه چنین سیستم هایی بر روی تکامل تکنولوژیکی و مشخصات کاری متمرکز شده است. افزایش تقاضا مبنی بر کوچک سازی اجزاء منجر به استفاده از اجزاء SAW در مدارهای دستگاه های رادیویی پیشرفته شده است. علاوه بر آن پرفورمنس ویژه اجزاء RF SAW نیز بر روی مدار گیرنده تاثیر گذاشته است. همچنین کیفیت رادیویی افزایش یافته و وزن، اندازه و قیمت نهایی مدار کاهش یافته است. علاوه بر آن از آن جایی که تلفن موبایل سبک و کوچک در بازار ارجحیت دارد، اندازه فیلترهای IF SAW سال به سال کوچکتر می شود.

در سیستم های تلفن سلولی CDMA آنالوگ و TDMA ارسال و دریافت به طور همزمان انجام می شود. بنابراین باید دوپلکسر در آنتن استفاده شود. دوپلکسر آنتن از فیلتر های SAW نوع لدر استفاده می کند که برای اولین بار در سال 1998 در سیستم AMPS − CDMA به کار برده شد. اندازه این پکیج 2mm3*7.5*9.5 بود. برای ساخت دوپلکسرهای آنتن SAW باید فیلتر SAW به گونه ای طراحی شود که ا فت پایین تر و قطع تیزتری داشته باشد و مواد الکترودی که پایداری توان بالاتری را ایجاد می کنند، استفاده شود و نیاز به طراحی پکیجی دارد که افت پایین تر و اندازه کوچک تری داشته باشد. به وسیله ارتقاء چیپ فیلتر و کاهش اندازه پکیج تا 5 میلی مترمربع می توان اندازه دوپلکسرها را کاهش داد. به هر حال، دوپلکسر SAW با افت پایین و مشخصات قطع تند برای کاربردهای فرکانس بالا مورد نیاز است. از طریق مشخصات فیلتر SAW ارتقاء یافته، می توان دوپلکسری برای سیستم PCS − CDMA 1.9GHz ساخت.

علاوه بر آن دستگاه های SAW به خاطر مزایایی مانند کوچکی، سبکی، پایداری و ضربه پذیری برای استفاده در سیستم های ماهواره ای در نظر گرفته شده اند.

فصل اول

آشنایی با فیلتر SAW 

1-1- مقدمه

یک موج سطحی صوتی SAW یک نوع حرکت موج مکانیکی می باشد که در طول سطح یک ماده جامد حرکت می کند. این موج در سال 1885 به وسیله لرد رایلی کشف شد و پس از آن به این نام نامیده شد. رایلی نشان داد که امواج SAW می توانند مؤلفه ای از سیگنال مرتعش مربوط به زلزله را به خوبی توصیف کنند. امروزه این امواج صوتی اغلب در دستگاه های الکترونیکی استفاده می شوند. در نگاه اول استفاده از یک موج صوتی در کاربردهای الکترونیکی عجیب به نظر می رسد؛ اما امواج صوتی مشخصات ویژه ای دارند که آ نها را برای کاربردهای خاصی مناسب می سازند. این امواج استفاده های متعارفی دارند. در بسیاری از ساعت های مچی از کریستال به عنوان یک رزوناتور صوتی برای تولید فرکانس صحیح استفاده می شود، اگر چه در این رزوناتور از امواج صوتی bulk بیشتر از امواج سطحی استفاده می شود.

یک دستگاه SAW ابتدایی در شکل 1-1 نشان داده شده است که شامل 2 ترانسدیوسر اینتردیجیتال IDT بر روی یک زیر لایه فیزوالکتریک (Piezoelectric) همانند کوارتزمی باشد. IDT شامل الکترودهای فلزی تو در تو است که برای ارسال و دریافت امواج استفاده می شوند به طوری که یک سیگنال الکتریکی به یک موج صوتی و سپس به الکتریکی تبدیل می شود. مزیت عمده ای که این امواج نسبت به سایر امواج دارند این است که بسیار آرام حرکت می کنند (مثلاً 300m/s)، چنان که تاخیرهای بزرگی را می توانند ایجاد کنند. از آن جایی که شکل IDT قابلیت تغییرات بسیارزیادی را دارد، در نتیجه دستگاه های متنوعی را می توان با استفاده از این خاصیت ساخت. اوایل سال 1970 دستگاه های SAW به منظور فشرده سازی پالس رادار، اسیلاتورها و فیلترهای میان گذر در تلویزیون های خانگی و رادیوهای حرفه ای تولید شدند. فیلترهای جدید SAW با کارآیی بالا وارد بازار شده اند و تعداد بسیار زیادی (حدود 3 بیلیون در سال) نیز در حال تولید می باشند.

شکل 2-1 حرکت امواج SAW در طول سطح یک ماده جامد را نشان می دهد. هنگامی که موج SAW از این سطح عبور می کند، هریک از اتم های ماده یک مسیر بیضی شکلی را طی می کند، در حالی که این مسیر برای هر دوره از حرکت موج تکرار می شود. هر چه قدر به عمق نفوذ می کنیم اتم های کمتری از سطح جا به جا می شوند. بنابراین، این موج در امتداد سطح هدایت می شود. در ساده ترین حالت (یک ماده ایزوتروپیک)، اتم ها در سطحی معروف به صفحه جهتی حرکت می کنند. صفحه جهتی، صفحه ای معمولی است که انتشار در آن در جهت مشخصی می باشد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 504
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: