پایان نامه با موضوع نقش حمل‌ونقل چندوجهی بر نرم افزار بندری
نوشته شده توسط : admin

۱-۱-۱        ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی

با نگاهی به شرایط حمل­ونقل دریایی دریافته می­شود که حمل­ونقل کانتینری سهم قابل توجهی از بازار حمل­ونقل دریایی را به خود اختصاص داده است؛ به­طوری که امروزه بیش از هر زمان دیگر کالاهای متفرقه به­صورت کانتینری حمل­ونقل می­شوند، به همین علت شرکت­های کشتیرانی در چند سال اخیر اقدام به سرمایه­گذاری در خرید کشتی­های کانتینری اقیانوس­پیما نموده­اند.

ناوگان حمل­ونقل جهانی در پی افزایش تقاضا برای حمل­ونقل و حتی جلوتر از رشد تقاضا برای پاسخگویی به این نیاز روزافزون، اقدام به نوسازی و افزایش ظرفیت خود کرده است. به­طوری که با در نظر گرفتن واحد وزن مرده کشتی­ها[۱] (واحد ظرفیت کشتی­ها) در آغاز سال ۲۰۰۶، ظرفیت کل ناوگان جهانی با ۲/۷ درصد رشد به نسبت سال قبل، به ۹۶۰ میلیون تن رسید. در همین حال وزن کالاهای بارگیری شده به کشتی­ها در کل جهان به رقم ۱۱/۷ میلیارد تن رسیده است. نمودار (۲-۲۳) و نمودار (۲-۲۴) بیانگر رشد این صنعت در طی چند سال اخیر می­باشند.

[۱] Deadweight tonnage

نماید. همگام با افزایش ظرفیت ناوگان جهانی که در صدر آن ناوگان کشتی­های کانتینری را نام برد یک تغییر کاملاً آشکار دیگر به چشم می­خورد و آن بزرگ­تر شدن کشتی­های ساخته­شده در سال­های اخیر است. شرکت­های حمل‌ونقل دریایی بیش از پیش خواستار این هستند که بتوانند از مقیاس در اقتصاد استفاده کنند و هزینه حمل برای هر تن کالا یا هر کانتینر را کاهش دهند. به همین علت است که این شرکت­ها هر روز به فکر بیشتر کردن سهم خود از بازار جهانی بوده و در این راستا استراتژی­های مختلفی نظیر مشارکت، یکپارچگی عمودی (به بالا یا پایین) و غیره را در برنامه­های اصلی خود قرار می­دهند. در همین سو با افزایش کانتینریزاسیون در جهان باعث رشد سیستم‌های حمل‌ونقل چندوجهی در کشورهای جهان شده است؛ زیرا اساس سیستم حمل‌ونقل چندوجهی حمل آسان کالا و تغییر از شیوه‌ای به شیوه‌ای دیگر می‌باشد که این خود بیانگر این است که بنادر می‌بایست جهت آماده سازی برای ورود به این سیستم مستلزم ایجاد تسهیلات گسترده تجهیزات کانتینری می‌باشند و از آنجائی که موضوع کانتینری کردن فقط محدود به بخش حمل‌ونقل دریایی نمی‌باشد بلکه می‌توان با رشد سیستم‌های حمل‌ونقل کانتینری در جاده و راه آهن زیر ساخت‌های لازم را گسترش داد که این خود قدمی مهم در پذیرا شدن سیستم حمل‌ونقل چندوجهی است که باعث ارتباط گسترده و یکپارچه بین تمامی سیستم‌های حمل و نقل زمینی و دریایی می‌باشد.

پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با جابه­جایی بیش از ۹۰% کانتینرهای ورودی و خروجی به کشور همچنان به­عنوان بزرگ­ترین پایانه کانتینری کشور شناخته می­شود که از ابتدای راه­اندازی تاکنون روند روبه رشدی را پشت سر گذاشته است اما می‌توان گفت این رشد متناسب با استفاده از تمامی ظرفیت نمی‌باشد. بااین‌حال با توجه به تقاضای روزافزون برای لجستیک کانتینری در منطقه خلیج فارس و فعال­تر شدن اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای میانه لزوم سرمایه­گذاری برای پذیرش کشتی­هایی با ظرفیت بیش از ۶۰۰ تی ای یو واضح و روشن می­باشد. این موضوع مسئولان بندر را بر آن داشت تا در زمینه افزایش ظرفیت بندر سرمایه­گذاری نموده و فازهای اول و دوم توسعه این بندر را برنامه­ریزی نمایند.

پایانه‌های کانتینری بندر شهید رجایی یا مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰۰۰۰ متر مربع و ظرفیت صفافی و نگهداری بیش از ۵۲۰۰۰ تی ای یو کانتینر قادر هستند سالانه ۲۰۰۰۰۰۰ تی ای یو عملیات کانتینری داشته باشند. این مجموعه پایانه‌ها شامل سه ترمینال با کاربری‌های زیر می‌باشند.

  • ترمینال سی اف اس[۱]: این ترمینال عهده دار استریپ کانتینرهای مشترک می‌باشد. کانتینرهایی که کالای آن متعلق به دو یا چند صاحب کالا باشد، در این ترمینال تفکیک و به صاحبان آن تحویل داده می‌شود.همچنین در محوطه انبار عملیات ارزیابی  گمرکی کانتینرها نیز انجام می‌شود. این ترمینال دارای یک باب انبار مسقف به مساحت ۸۴۰۰۰ متر مربع جهت تخلیه کانتینرهای مشترک و محوطه‌ای به مساحت ۷۰۰۰۰ متر مربع جهت نگهداری و ارزیابی و تخلیه کانتینرهای غیرمشترک می‌باشد. این ترمینال دارای دو دستگاه ریچ استاکر و شش دستگاه ۲٫۵ تا ۴٫۵ تنی می‌باشد.
  • ترمینال صادرات: این ترمینال عهده دار صادرات کالاهای غیرنفتی می‌باشد. ترمینال دارای یک انبار مسقف به مساحت ۸۴۰۰ متر مربع و محوطه‌هایی است که در مساحت‌های چند هزار متری به بخش‌های خصوصی متعدد واگذارشده است. در این محوطه عملیات بارگیری کالاهای صادراتی به کانتینر و انتقال کانتینر به سی وای[۲] توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد. متوسط عملکرد ماهانه این ترمینال ، بارگیری حدود ۱۰۰۰۰ تی ای یو کانتینر به کشتی می‌باشد.
  • ترمینال ترانزیت: امور مربوط به ترانزیت کالای کانتینری در این ترمینال انجام می‌شود. این ترمینال نیز مانند ترمینال صادرات دارای یک باب انبار به مساحت ۸۴۰۰ متر مربع می‌باشد. عملکرد ماهانه ترمینال ترانزیت در بارگیری کانتینر به کشتی حدود ۶۲۰۰۰ تی ای یو می‌باشد.

در حال حاضر پایانه‌های کانتینری بندر شهید رجایی در دو پایانه تخلیه و بارگیری کانتینر فعالیت می‌کند .پایانه شماره یک کانتینری بندر شهید رجایی در جولای سال ۱۹۸۴با ظرفیت اسمی ۱۵۰۰۰۰۰ تی ای یو در سال و اسکله به طول ۹۵۷ متر فعالیت خود را آغاز نمود. راه اندازی اولین جرثقیل ریلی ساحلی آن در سال  ۱۹۹۱ صورت پذیرفت. تعداد ۵ اسکله در ترمینال یک کانتینری وجود دارند که آبخور آن‌ها در جدول (۲-۱۹) آمده است.

[۱] Container Freight Station (CFS)

[۲] Container Yard (CY)

متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: