پایان نامه ارائه حمل‌ونقل چندوجهی بر کیفیت روابط بازیگران
نوشته شده توسط : admin

                 ۱-۱-۱-۱     حمل‌ونقل ترکیبی[۱]

اصطلاح حمل‌ونقل ترکیبی توسط قوانین بین‌المللی اتاق تجاری بدین گونه تعریف شده است: حمل کالا به‌وسیله حداقل دو شیوه حمل‌ونقل متفاوت، از مکانی در یک کشور که در آن کالا و یا مواد اولیه واقع شده است به کشورهای مورد نظر مختلف.

ترکیب شیوه‌های حمل‌ونقل مورد نظر کالاها را قادر می‌سازند که به‌وسیله دریا، آبراه‌های داخلی، هوایی، ریل یا جاده حمل‌ونقل شوند (UNCTAD, 1981). در سیستم حمل‌ونقل ترکیبی مشخصات ویژه‌ای وجود ندارد اما شیوه‌ی تک سندی در این سیستم باعث تسهیل حرکت کالا می‌شود؛ اما با توجه به تعاریف گفته شده، واژگان حمل‌ونقل ترکیبی و حمل‌ونقل چندوجهی به علت استفاده هر دو سیستم از شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

در واقع حمل‌ونقل ترکیبی شکلی از حمل‌ونقل چندوجهی می‌باشد که در آن جابه‌جایی کالا در یک واحد بارگیری (کانتی

نر) یا وسیله حمل جاده‌ای، توسط چندین شیوه حمل‌ونقل بدون جابه‌جایی خود کالا در تغییر شیوه حمل‌ونقل صورت می‌گیرد. حمل‌ونقل ترکیبی همان حمل‌ونقل چندوجهی است جایی که بخش عمده سفر به‌وسیله ریل، آبراه‌ها، دریا انجام شود و حمل اولیه و پایانی کالا از کوتاه‌ترین راه جاده‌ای ممکن صورت می‌گیرد. با توجه به قوانین آی سی سی[۲]۱۹۷۵ برای حمل‌ونقل ترکیبی، قوانین (ICC/UNCTAD,1992) جایگزین قوانین قبلی به‌عنوان حمل‌ونقل ترکیبی شده است. (ECMT, 2001)

                    ۱-۱-۱-۲     حمل‌ونقل چندوجهی[۳] یا بین شیوه‌ای[۴]

واژه حمل‌ونقل چندوجهی توسط آنکتاد این‌گونه تعریف شده است: حمل‌ونقل کالا توسط کشتیرانی به صاحبان کالا به‌وسیله حداقل دو شیوه مختلف حمل‌ونقل تحت یک سند حمل‌ونقل و یک مسئولیت حمل‌ونقل “. این مفهوم بیشتر متکی بر همکاری و هماهنگی در کل زنجیره حمل‌ونقل با شیوه‌ای مقرون به‌صرفه در زمان و هزینه می‌باشد. در مقایسه با حمل‌ونقل ترکیبی، حمل‌ونقل چندوجهی کاربرد وسیع‌تری را در ترکیب دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل ترسیم می‌کند (Lowe, 2006) . بر اساس تعریف اصطلاح حمل‌ونقل ترکیبی ، تفاوت میان حمل‌ونقل ترکیبی و حمل‌ونقل چندوجهی را می‌توان در جنبه‌های عملیاتی نوع حمل‌ونقل کالا دانست.

تعریف‌های دیگر از اصطلاح حمل‌ونقل چندوجهی بیانگر تفاوت‌هایی جزئی می‌باشند. بر طبق گزارش کنفرانس وزیران حمل‌ونقل اروپا[۵]  و کمیته استاندارد سازی اروپا [۶]این اصطلاح را این‌گونه تعریف کردند: “حمل‌ونقل کالا در یک مجموعه واحد و یا مشابه مانند کانتینر به‌وسیله شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل بدون جا به جا شدن کالاها در زمان تغییر شیوه حمل‌ونقل “.

در آمریکای شمالی واژه حمل و نقل بین شیوه‌ای به‌عنوان یک علم پذیرفته شده می‌باشد که بیانگر یک سیستم حمل‌ونقل کالا در بین شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل می‌باشد (Lowe,2006). واژه حمل‌ونقل چندوجهی بیانگر استفاده از دو یا چند شیوه مناسب حمل‌ونقل در شکل گیری یک زنجیره یکپارچه حمل‌ونقل می‌باشد که باعث دستیابی به بیشترین بازده عملیاتی و کاهش هزینه در حمل کالا از مبدأ به مقصد می‌باشد. همچنین به‌طور مشابه در تعاریف دیگر اشاره‌ای به حمل‌ونقل چندوجهی همچون یک چارچوب دیدگاه چندگانه (تکنیکی، قانونی، تجاری و مدیریتی) جهت حمل‌ونقل کالا به شیوه درب-به-ب ، با استفاده از جند شیوه حمل‌ونقل را دارد. با این وجود حمل و نقل بین شیوه‌ای بیشتر از یک سرویس است و که در آن توجه باید به سمت تسهیل جنبه‌های نرم افزاری حمل‌ونقل سوق داده شود. در طول به وجود آمدن حمل و نقل چندوجهی نویسندگان متعددی به تعریف این واژه پرداخته‌اند که همه آن‌ها به ویژگی اساسی آن یعنی ترکیب شیوه‌های حمل‌ونقل اشاره داشتند اما باز هم تعاریف آن‌ها با یکدیگر کمی متفاوت است.

بر خلاف حمل و نقل بین شیوه‌ای، تعریف واژه حمل‌ونقل چندوجهی روشن‌تر، اما متأسفانه کمتر به این موضوع اشاره شده است. با توجه به اصطلاحات ابداع شده توسط آنکتاد بر روی حمل‌ونقل چندوجهی کالا در سال ۱۹۸۰ و دیگر پژوهشگران، حمل‌ونقل چندوجهی عبارت است از: حمل‌ونقل کالاها از طریق شیوه‌های مختلف از یک مبدأ به یک مقصد و از طریق یک یا چند مسیر بینابینی در شرایطی که یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل کل جریان حمل‌ونقل را سازمان‌دهی می‌کند و در کل جریان حمل‌ونقل درب – به – درب تنها یک بارنامه استفاده می‌شود. اخیراً و در پیشینه تحقیق حال حاضر، تعریف‌های متفاوتی از حمل‌ونقل چندوجهی وجود دارد که در جدول (۳-۱) نشان داده شده است.

[۱] Combined Transport

[۲] International Chamber of Commerce (ICC)

[۳] Multimodal Transport

[۴] Intermodal Transport

[۵] ECMT

[۶] CEN

متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: