دانلود پایان نامه نقش پلیس امنیت مدار در پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم
نوشته شده توسط : admin

پایان نامه بررسی نقش پلیس امنیت مدار در پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم

پیشگیری اجتماعی از جرم در دوره های تاریخی توسط پلیس[1]

از قدیم الایام و در دوره های مختلف تاریخی عناوینی در تاریخ ایران و جهان به چشم می خورد که همگی معرف وجود پلیس در آن زمانها می باشند از جمله: سرپلک ( رئیس هر یک از محلا ت چهارگانه شهر اورشلیم در قدیم)، پولیارکوس ( مجری قوانین پلیس در آتن قدیم) ، کواستوره ( مأمور حفظ نظم وبازرسی و بازجویی در قانون الواح دوازده گانه و معاون وی پروتور) ، ویرژیل ( مأموران مسلح و علامتدار کلانتری های روم قدیم) ، سیکوفانت دنونسیاتور ( خبرچین) ، افسر پلیس و چارلی ( مأموران حفظ نظم و حفاظت اشخاص در قرون 13و16در انگلستان)، کنت دوپردو(696میلادی درفرانسه) ، کماندار، چماقدار، مأمورانو بازرسان چشم و گوش شاه ( ایران عهد هخامنشی و ساسانی)، کوپیان( عصر ساسانی)، شحنه، شرطه، عسس، محتسب جلاد( ایران دوران خلفای عباسی)، داروغه ، گزمه، پاکار، مشعلدار، مردان مسلح و میر شب ( ایران دوران صفوی و قاجار)، فراش( دوران قاجاریه)، نظمیه ، شهربانی، ژاندارمری و پلیس امنیت( عصر پهلوی) و سرانجام نیروی انتظامی و مأموران وزارت اطلاعات در نظام جمهوری اسلامی ایران.

1 – دوره مادی و هخامنشی(708-550ق.م)

بنا بر آنچه هرودوت نقل می کند، دیااکو پادشاه عادل ماد افرادی را به نام واسطه یا کارمند دولت بوجود آورده که مردم تظلمات خود را به آنها اعلام می کردند و در عصر هخامنشی(550-330ق.م) قلمرو امپراطوری گسترده هخامنشی به بیست ساتراپی یا خشتراپاون یعنی نگهبان سلطنت تقسیم شده بود که همگی آنها تحت کنترل دربار بودند.در این دوره کنترل جرم بیشتر جنبه سرکوب داشته و به پیشگیری اجتماعی توجه چندانی نمی شده است .

2 – دوره سلوکی، اشکانی و ساسانی(330-250 ق.م)

در زمان اشکانیان نظام حکومت طبقاتی مرکب از شش خانواده که سورن و قارن از جمله آنهاست بوجود امد. اعضای این خانواده های شش گانه به عنوان چشم و گوش شاه شناخته می شدند. در دوره ساسانی که به دوره طلایی حکومت دین زرتشت و شکوفایی عدالت بود در هر شهر نهادی به نام شهربانی، به ریاست یک افسر وجود داشت. کوپیان مسئول انتظامات شهر بود که مسئولیت کشف جرم، شناسایی مجرم و دستگیری وی و جمع آوری دلایل را بر عهده داشت.در این دوره پیشگیری عمدتا بصورت پیشگیری وضعی از وقوع جرم توسط پلیس صورت می گرفت .

 

3- دوره صفوی

پادشاهان صفوی با رسمیت دادن به مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور و با در اختیار گرفتن نهادهای مذهبی و استفاده از تجربیات سلاطین مغول و ایلخانی، تیموری و سپاه قزلباش، یک حکومت قدرتمند ایجاد کردند که مشروعیت و مقبولیت اجتماعی بالایی داشت. حفاظت از شهرها و برقراری امنیت در خارج از شهرها و جلوگیری از وقوع جرایم بر عهده اداره داروغگی به ریاست داروغه بود. و مقام هایی چون میر شب و گزمه ها، مشعلداران، مردان مسلح و کدخدایان تحت ریاست داروغه خدمت می کردند. از جمله مناصب دیگر دوره صفوی، کلانتر بود که توسط مردم انتخاب می شد و عهده دار امور محلی بود.وابستگی چندانی به شاه نداشت و در اخذ مالیات و حل اختلاف مردم و رسیدگی به جرایم ارتکابی در حوزه محلی مداخله می نمود.می توان گفت که پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم در این دوره با کنترل امنیت محله ها با مشارکت مردم شکل گرفت و پلیس از ساکنین محلات و با برقراری تعامل با اقشار مختلف مردم بخصوص هیات های مذهبی نقش خود را در تامین امنیت مردم ایفا می نمود .

4 – دوره افشاریه و زندیه

مقامات پلیسی در این دوره عبارتند از: کدخدا، خلیفه، سرهنگ، نواب، پاسبان، کلانتر.در دوره کوتاه سلطنت زندیان، قواعد شرعی بر حقوق عرفی در رسیدگی های قضایی و تحقیقات کیفری پلیس، برتری داشت.در زمان سلطنت کریم خان زند، داروغه قدرت زیادی داشت که وظیفه مبارزه با فساد و فجور و فواحش و دزدی و تجاوز بر عهده وی بود.در ین دوره نقش پیشگیری اجتماعی پلیس کم رنگ تر شده و بیشتر کنترل جرم به طریق قهر و سرکوب صورت میگرفت .

 

5 – پلیس در دوره قاجار: (1164ه ق1304ه ش)

نسق چی باشی، محتسب، کوتوال، داروغه (قبل از ایجاد تشکیلات نظمیه)، از جمله مناصب نظامی و پلیسی در این دوره می باشند. فراش باشی نیز زیر نظر حاکم محل انجام وظیفه می کرد. گزمه ها گروهی از مأموران انتظامی بودند که با چوب و چراغ دستی به هنگام شب به گشت زنی می پرداختند که رئیس آنها میر شب نام داشت. قره سورانها همانند مأموران انتظامی، تحقیقات مقدماتی پلیسی همچون جمع آوری دلایل و شناسایی و دستگیری مجرمین را انجام می دادند.

ناصرالدین شاه قاجاردر دومین سفر خود به اروپا در سال1295 قمری با مشاهده نیروی پلیس تصمیم گرفت در ایران نیز چنین تشکیلاتی را تأسیس نماید تا نظم و نظام اروپایی را در ایران نیز مستقر سازد و به هنگام بازگشت از سفر، یک نفر مستشار ایتالیایی بنام کنت دو منت فورت را استخدام نموده و با خود به ایران آورد. کنت دو مونت مستشار ایتالیایی تبار اتریشی، به فرمان ناصرالدین شاه قاجار مسئول سازماندهی و وضع مقررات پلیس در ایران شد. او دستورالعمل مخصوصی برای دستگاه پلیس ایران در سال 1295 ه ق تهیه و به تصویب ناصرالدین شاه قاجار رساند.سازمان پلیس کنت شامل واحدهایی چون مجلس تحقیق و استنطاق، محقق وزارت نظمیه، نایب اول مجلس استنطاق و کدخدایان محلات بود. کنت پس از ورود به ایران به‏ طرح تشکیلات پلیس و تنظیم‏ نظامنامه و مقررات مربوط به آن‏ اقدام نموده گروهی را به عنوان «پلیس»استخدام کرد و آنها را با لباسهای متحد الشکل شبیه به کشورهای‏ اروپایی ملبس ساخت.پیشگیری اجتماعی از جرم توسط پلیس در این دوره با استفاده از تجارب کشورهای غربی به شکل امروزین به نحو قابل توجهی پیشرفت نمود و در واقع مفهوم پیشگیری اجتماعی در سازمان پلیس نهادینه شد اما در عمل به دلیل فراهم نبودن سایر عوامل اجتماعی این مدل پیشگیری در سطح جامعه موفقیت زیادی نداشته و زمینه آشنایی با مفهوم این نوع پیشگیری را در خود تشکیلات پلیس فراهم نمود.

 

6 – دوره پهلوی

در دوران حکومت پهلوی سازمان پلیس بعد از تصویب نامه دلو1302شمسی، با روش مرکزیت اداری، وظایف خود را انجام می داد. کار اصلی پلیس را مأموران غیر متحدالشکل و تأمینات ” آگاهی” انجام می دادند. در سال1314، با تشکیل مدارس آسپیرانی( صاحب منصبی) و نیابت، به تربیت مأموران اونیفرمه پرداخته شد که وظایف آنها شامل کارهای انتظامی بود.درسال1335 قانون تأسیس دانشکده افسری تصویب شد. قانون ایین دادرسی کیفری1318 نیز حدود وظایف کلانتران پلیس و نواب آنها را به طور دقیق تعیین کرد.(مواد18-27).هر چند در این دوره پلیس کاملا با مفهوم پیشگیری اجتماعی آشنا شده بود اما به دلیل وقوع حوادث سیاسی اجتماعی متعدد در جامعه پلیس بیشتر رویکردی سرکوب گرا داشت و به پیشگیری وضعی از جرم جهت تامین امنیت می پرداخت .

7 – دوره نظام جمهوری اسلامی ایران :

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 ،نهادی به نام کمیته انقلاب اسلامی تشکیل یافت که در مناطق شهری و روستایی وظایف انتظامی را انجام می داد.و بر جرایم علیه انقلاب نیز رسیدگی می کرد. در تاریخ 1369/4/27 به موجب قانون تشکیل نیروی انتظامی، هر سه سازمان شهربانی، کمیته انقلاب اسلامی و زاندارمری کل کشور ادغام شدند و در قالب نیروی انتظامی درآمدند. هم اکنون در ایران پنج نوع پلیس وجود دارد که که به روش مرکزیت اداری، ایفای وظیفه می کنند: پلیس سیاسی و امنیتی (در وزارت اطلاعات)انقلاب اسلامی، پلیس عادی و عمومی( نیروی انتظامی)، پلیس اختصاصی( در سازمانهای مختلف، بانک ها ، جنگل ها و …)، بسیج به عنوان پلیس جانشین (در غیاب نیروی انتظامی) و پلیس نظامی( حراست و حفاظت اطلاعات و نیروهای مسلح). در این دوره پیشگیری اجتماعی از جرم به نحو تکامل یافته ای توسط پلیس شروع و در عمل نیز موفقیت های چشمگیری از طریق شاخه هایی چون بسیج محلات ، پلیس مدارس ، پلیس ترافیک و … بدست آمد .

مبحث سوم : مبانی پیشگیری پلیس

اینکه پلیس در جامعه چه نقشی دارد و آنها این نقش خود را چگونه ایفا می نمایند و اساساً فلسفه ی وجودی نیروی پلیس در جامعه چیست و ارزیابی جامعه و بخصوص شهروندان از عملکرد پلیس برچه اساسی است ، سئوالاتی است که در مورد نقش پلیس و وظایف آن مطرح می گردد و همچنین پاسخ به سئوالاتی ازقبیل اینکه آیا مأموریت اصلی پلیس دستگیری بزهکاران ، پیشگیری از وقوع جرم ، برقراری امنیت و آرامش در جامعه می باشد و برای رسیدن به این منظور از چه امکاناتی و به چه نحوی استفاده می شود ، می تواند در تبیین جایگاه پلیس و وظایف آن مؤثر واقع گردد. پلیس مسئولیت مهار و کنترل جرم را برعهده دارد و تأمین کننده امنیت شهروندان با ارائه خدمات عمومی اضطراری به صورت تمام وقت می باشد و در اینکه یکی از وظایف پلیس مبارزه جدی و شدید بر علیه جرم می باشد تردیدی نیست اما در کنار این وظایف ، وظایف دیگری نیز به پلیس محول می گردد که منجر به جلوه نمایی پلیس در قالب پلیس اداری و نه پلیس نظامی می گردد. علاوه بر این یکی از مباحث مهم در وظایف پلیس این مسئله می باشد که اولویت های پلیسی در جامعه چگونه تعیین می شوند به عبارتی آیا پلیس صرفاً اهداف خود را می بایست از طریق راهکارهای نظامی و فنی جامعه عمل بپوشاند و به پیشگیری وضعی از جرم بپردازد و به مبارزه با جرم بپردازد یا اینکه می تواند با حل مشکلات عمومی مردم و یا راهکارهای اجتماعی جدید و مداخله و نظارت در فعالیتهای سایر نهادهای جامعه و ورود در عرصه های جدیدکنترل بزهکاری از طریق نهادینه ساختن قوانین و فرهنگ سازی ، به پیشگیری اجتماعی از جرم بپردازد . پاسخ به این سئوال و چگونگی تشخیص این اولویت موضوع بحث کتاب حاضر می باشد تا بتوانیم به نتایج مشخصی برسیم و با ارائه پیشنهادات مفید ، نقش پلیس را در کنترل بزهکاری و پیشگیری از جرم تبیین کنیم .

متن بالا تکه ای از این پایان نامه بود برای دانلود متن کامل با فرمت ورد می توانید روی این لینک کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 575
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: